Saltsjöbadsregattan 2013, sett från Maskros

Åtta smaragder dök upp i Saltsjöbaden. SMHI lovade 7 m/s med upp till 11-13 m/s i byarna och sol. Sex seglingar var planerade och jag anlände till Saltsjöbaden c:a 09.00 för att segla på Maskros.  Vi gjorde båten kappseglingsklar och kom iväg vid tiotiden. När vi kollade startlinjen och lade oss i vindögat började lattproblemen. När vi fladdrade med storen i 7-8 m/s så åkte lattorna ut. Fort ner med storen och försöka åtgärda problemet innan start.

Första starten gick och vi gjorde en någorlunda start. Efter några dåliga slag tog vi oss ut på styrbordssidan. Seglingen gick lite stelt,  men vi körde upp oss. Ssamtidigt såg vi hur lattorna fortsatte att åka ur lattfickorna. Vi kunde inte hota Savannah som ledde och Dusk to Dawn gled också iväg men vi fajtades med Emeraude som vi lyckades hålla bakom oss och gick i mål som trea.

Plockade ner storen på nytt och försökte få igen lattfickorna men det ville sig inte. Nu hade vi tappat så pass många lattor så vi behövde låna några. Som tur var hade 79:an några att låna ut, de hade på utseglingen lånat ett vinsch hantag av oss. Då vi inte hade någon silvertejp bestämde viss oss för att segla in till hamn. Där låg vi och tejpade igen lattfickorna med silvertejp. Vi missade andra starten men till tredje starten var vi ute på banan igen.

Under tredje racet släppte liften  från spinnakerbomen men vi körde vidare med spinnaker ändå. Strulande spinnakerbom och storen som inte höll formen ordentligt gjorde att vi inte kunde gå så högt och det blev en femte plats. Vinden fortsatte att vara hård och byig, och ibland fanns det vindhål i banan. Savannah vann igen.

Sista starten gick runt 14, och vi gjorde en dålig start. Precis innan förbereldesflaggan åkte upp sköt man målskott för Folkbåt vilket gjorde tidtagandet förvirrat. Johan ville inte pressa storen för mycket så det var bara att åka med och det blev ännu en femteplacering. Savannah satte ytterligare en spik.

Två seglingar på söndagen, vi bytte storen mot en äldre och vi fixade liften. Jag klättrade upp i masten eller mer korrekt jag blev uppvinschad.

I första racet var det ovisst in i det sista. Vid första rundningen fick vi kontakt med rundningsmärket så det var bara att segla undan för att göra en 360. Sedan satte vi spinnakern och körde vidare, Johan måste ha styrt bra för vi återhämtade oss bra. Vi låg i lä tätt bakom Emeraude som låg tvåa och styrde mot mållinjen. Savannah ledde ännu en gång och Emeraude hann skära linjen precis före men det viktigaste var att vi kom trea. Savannah tog sin femte spik, klart imponerande.
Vinden hade vridit ca 10 grader och det fanns vindhål i banan men vi var glada över att slippa gippa då vinden var ca 8 m/s med upp till 13 m/s i byarna.

Inför andra racet såg vi att det blåste än mer och man kände det. Vi lyckades relativt bra med starten och ville nu hålla oss mitt i banan där vinden fyllde bäst. Nu lyckades vi med en bra runding och spinnakeråka. Det var bra drag och flera fick problem med spinnakern men vi lyckades trots hård pendling en kort sträcka att köra med spinnakern och få till bra manövrar. När vi rundade upp mot mållinjen hade vi ett försprång på fem båtlängder. Så vi hade spikat sista racet.

Sedan var det en enkel och trevlig prisutdelning och Savannah stack ut med 5 poäng. Trots allt kändes det som om båtarna var jämna.

Det har varit en kul helg med hård segling.

Allan Wieslander
/gast på Maskros denna gång