SM – 2014

Vinnarna badarSM veckan i Sandhamn bjöd alla deltagare på ett fantastiskt väder. Inte bara sol och värme utan vind också.
Redan på tisdagen anlände de flesta Smaragderna. I år var vi hela tjugosju deltagare varav fyra(?) kom från västkusten. Så många har vi inte varit sedan 2006.
På onsdagen började vi med träning, “tune up” och registrering.
På torsdagen körde vi en “tune up” till, för säkerhets skull, vilken slutade med en skörad spinnaker för SWE 139 “Beryll” med Mats Jonsson. De kunde sedan inte starta i resten av dagens tävlingar. Ingen vidare start på SM för dom!
Under fredagens tävlingar inträffade en kollision med tre inblandade båtar som ledde till att SWE 17 “Mah Jong” och SWE 196 “Gul” tvingades utgå med så svåra skador på båtarna att de inte kunde fortsätta. Vi känner för dom och hoppas att reparationerna går bra och att vi får se 17 och 196 på startlinjen igen nästa gång det beger sig! Fredagen avslutades med en mycket trevlig grillkväll på bryggan vid Lökholmens yttre hamn. Ett stort antal priser, som våra sponsorer skänkt oss, lottades ut.
På lördagen hettade det till och i den första seglingen blev det “allmän omstart”. Det ledde till att tävlingsledningen hissade svart flagg till omstarten. Tre båtar gick ändå för tidigt och blev diskade.

För att placera sig i toppen på Smaragd-SM skall man heta Johan. Det står klart efter nio seglade race. Davidsson, Bursell och Carstam, alla med förnamnet Johan, lade beslag på “pallplatserna”. För Johan Davidsson i SWE 11, “Älvan” var det fjärde raka SM-guldet och åttonde segern totalt. Respekt!

Foto: Katja

SM avslutades med regattamiddag på “Varvet” på Lökholmen där vi alla trakterades med en fin trerätters middag. Fortfarande vackert väder och en fantastiskt fin stämning avslutade årets SM.
Stort grattis till medaljörerna och ett stort grattis och tack till alla andra deltagare som gjorde årets Smaragd-SM till en fantastisk seglarfest. Tack också till styrelsen som gjorde detta arrangemang möjligt.
Eftersom alla båtar hade “trackers” ombord kan man följa alla race digitalt i efterhand. Antingen på webben eller genom att ladda ner en “app” till telefoner eller läsplattor. Det hittar du här. Det kompletta resultatet kan du hitta här.
/Webansvarig