Smaragd en juvel i svensk segling – artikel lokaltidningen Stenungsund

Foto: Jonas Granhed

Smaragd en juvel i svensk segling

En smaragd är för väldigt många namnet på en högt värderad ädelsten. I seglingsvärlden däremot är det en båttyp med ett visst skimmer kring sig. Med start nu på fredag avgörs SM för smaragdbåtar i Stenungsund.

Utanför Stenungsunds segelsällskaps klubblokaler finns en anslagstavla. Ett av anslagen berättar om de tävlingar som föreningen arrangerar och där behovet av ideella krafter särskilt poängteras.

– Vi försöker hela tiden att fylla på med folk, så att vi inte belastar för få personer. Vi ska vara så många som möjligt som hjälper till, säger Joakim Kling som är engagerad i föreningen.

Kling har huvudansvar för att rådda alla tävlingar som StSS arrangerar under en seglingssäsong med undantag för Tjörn runt.

– Den lever ju sitt eget lilla liv i klubben genom bolaget, säger Kling som syftar på det helägda dotterbolag som driver den klassiska havskappseglingstävlingen.

Får förfrågningar

I det SM i smaragd, som går av stapeln under perioden 9-11 augusti, har Kling ingen direkt titel för att beskriva sin arbetsuppgift.

– Däremot är jag klubbens tävlingsansvarige och samordnare. Den rollen handlar om att utifrån våra styrande dokument se till att sanktionsansökningar för våra egna tävlingar blir godända samt tillse att vi har minst ett SM varje år – och det oaktat vilken klass, säger Kling.

Stenungsund får med jämna mellanrum förfrågningar från seglarförbundet, framför allt under vintern och våren, om att arrangera tävlingar. Frågan om SM i smaragd kom i vintras.

– Då följde vi upp med ett möte på båtmässsan i Göteborg där vi träffade smaragdförbundets representanter. Där vi kom fram till att ”det här gör vi”.

Ett helt spann

Någonstans mellan 15 och 20 smaragdbåtar kommer att ställa upp i årets SM. Eftersom det ingår fem personer i besättningen på varje båt är det en hel del personer som kommer att befinna sig i Stenungsund under tävlingsveckan.

Seglarförbundet ställer krav på ett visst antal deltagande båtar men det går att göra undantag om tävlingen håller en viss nivå.

Det är fråga om en så kallad seniorklass men åldersmässigt är det väldigt blandat.

– Jag tror vi har några som är ”yngre” runt 40 år men också några som är uppåt 70 år och däröver. Det är ett stort spann kan man säga.

Fylls inte på

Smaragdförbundet har en beskrivning av båttypen på sin hemsida.

– Båten är över 50 år gammal och är känd för sina fina seglingsegenskaper, säger Kling.

– Det är en levande klass med aktiva seglare på både ostkusten och västkusten. Det arrangeras både en ostcup och en västcup. Det är en av få kölbåtsklasser som lockar uppemot kanske 20 båtar till ett SM.

Men med förlov sagt lever klassen dock i en tynande verklighet.

– De äldre klasserna börjar försvinna lite grand – det fylls inte på naturligt i varje klass. Tendensen har blivit att det är mer sportiga båtar som gäller, säger Kling.

Mest från västkusten

Om ett SM arrangeras i Stenungsund på västkusten är ju frågan hur många deltagare som har adress i exempelvis Stockholm med omnejd.

– Smaragdförbundet jobbar på att få båtar från olika platser i landet. Jag vet att det kommer minst en kanske två båtar från inlandet, säger Kling.

– Men det är klart att det är mest västkustbåtar. Ingen från StSS är med men i närområdet finns det seglare från Skärhamn liksom Björlanda Kile utanför Göteborg.

Givet antal varv

Eftersom det är fråga om en så kallad bansegling sker start och mål i Hakefjorden som ju är det område som StSS använder för sina tävlingar.

Hur går tävlingen till?

– Alla startar på en linje och seglar upp mot vinden – kryss – och rundar en kryssboj via en täckboj för att hålla isär fältet lite. Sedan seglar man ner på läns på undanvind och rundar en undanvindsboj och en länsboj. Man seglar detta i ett givet antal varv för att sedan gå i mål, säger Kling.

– Blåser det mycket går seglingen lite fortare. Då kan man behöva lägga på ett banben till. Då kan man förlänga banan något eller så kan man flagga med en speciell flagga som talar om att det blir ett extra varv.

Det går att följa tävlingen från Strand Norum liksom Strandkärr i höjd med Kullens handelsträdgård.

– Där kan man ta sig ut på bergen, säger Kling.

Tre om dagen

Tävlingen inleds på torsdagen med en så kallad tuneup för att banorganisationen ska komma på plats, men tävlingsdagarna är fredag till söndag.

– Man kör tre race om dagen. Det sammanlagda resultatet räknas. Målet är att komma upp i åtta-nio race, säger Kling om de race som är cirka en timme långa.

För att det ska räknas som ett SM måste man genomföra tre eller fyra race.

Bland förhandsfavoriterna finns bland annat Johan Davidsson, som brukar hålla sig långt framme på de flesta mästerskapen, samt Erik Waller och Jonas Granhed liksom Anders Petterson. Den senare gör för övrigt sitt 30:e SM i smaragd.

Tony Balogh

Lämna ett svar