SM 2020

SM är över för i år och vi väntar på nästa. Det blir västkusten och möjligen Marstrand.

Förbundet gratulerar Sverigen bästa Smaragd 2020 Nr 50 Emmi med Skeppare Johan Bursell och hela besättningen för väl genomförda seglingar i tidvis hårda vindar.

Vi tackar Vikingarna segelsällskap för ett ypperligt genomfört SM i dessa tider. Tack alla som kom och välkomna till nästa Race!

Många fina bilder från SM kan ses här.

Svenska mästare i Smaragd, SWE 50 Emmi, Johan Bursell med besättning!
Silver till SWE 6 Maskros, Johan Fellbom med besättning.
Brons till Smaragd-veteranen Anders Pettersson med besättning, SWE 49 Skidbladner.

Emmi, med skepparen Johan Bursell, SBK, var en av förhandsfavoriterna och tog hem segern efter stabil segling med 4 spikar, 3 tre andraplatser och 1 femteplats.

Tvåa var Maskros med Johan Fellbom, KSSS, som var nio poäng efter Emmi och trea blev Skidbladner med Anders Pettersson, KPSK, ytterligare två poäng efter. Totalt deltog elva båtar eftersom rådande situation begränsar idrottsevenemang till att ha max 50 deltagare.

– Vi har haft väldigt bra seglingar och jag hoppas och tror att alla deltagare och Smaragdförbundet är nöjda, berättar seglingsledaren Johan Rasin och fortsätter:

– I höstas kontaktades vi, på Vikingarnas SS, av Smaragdförbundet som ville att vi skulle arrangera deras SM. Vi blev glada över erbjudandet och de ville gärna segla på Saxarfjärden och att vi skulle ha vår klubbholme, Ekholmen, som regattahamn.

På grund av Coronapandemin och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten om folksamlingar kunde man dock inte ha basen på Ekholmen som brukar vara platsen alla samlas på. Båtarna låg istället i olika hamnar runt Saxarfjärden. Det blev alltså inga gemensamma samlingar efter seglingarna och givetvis ingen regattamiddag. Men det blev riktigt bra seglingar.

– På onsdagen hade vi tre snabba race i cirka 6–7 m/s. På torsdagen blåste det lite mer och de tre racen gick ännu snabbare. Och idag avslutade vi med två bra race i runt 7–8 m/s, säger Johan Rasin och tillägger:

– Vi har haft stabila vindar med små förändringar och endast en klass med elva båtar, så det har varit ganska enkelt ur funktionärssynpunkt.