SM i Skärhamn – dag två

SWE 9, "Lady Ace" i stor våg (foto: Viktor Lundgren)

Solen hade återvänt till andra dagens seglingar och det hade även vinden gjort – och det rejält, i slutet av dagen blåste det 10-12 m/s! Mina nya vänner på SWE-15 spådde att det skulle bli stora vågor i den västliga vinden och det hade de sannerligen rätt i! För en “ostkustare” som mig nästan skrämmande stora, men Julius, Olle och Filip hanterade det kolugnt och vi seglade mycket bättre än första dagen!

Anders Petersson med SWE-49 är enda "ostkustare" på SM i år. Seglade stabilt idag med serien 5-6-4 (foto: Viktor Lundgren)

I första seglingen gjorde vi äntligen en bra start och vi kände att vi var med hela vägen på ett helt annat sätt än mot gårdagen. Vi slutade åtta, men inte alltför långt efter “kanonerna” och vi hade en bra känsla i båten! Uppe i toppen var det jämnt men återigen avgick SWE-11 med segern före SWE-9 och SWE-151 med Stefan Wilck vid rodret som gjorde sin bästa segling hittills och slutade 3:a.

Till den andra seglingen hade vinden ökat lite och vi gjorde återigen en bra start långt ner på linjen. Vi gick långt ut på vänsterkanten och det måste ha varit rätt eftersom det för oss otroliga inträffade; vi ledde vid första rundningen!!!  -“Vart f-n ska vi segla nu när vi inte har någon att följa efter?” Till den första länsrundningen hade vi blivit passerade av SWE-9 med Gunnar Ödman vid rodret och dessutom kändes det som vi hade ett gäng hungriga vargar efter oss! Efter lite strul med fockfallet och några sämre rundningar slutade vi femma, men det kändes verkligen som en seger för oss! Gunnar höll ledningen in i mål före Per Wretlind i SWE-168 som tog andraplatsen framför Johan Davidsson.
"Lady Ace", SWE 9 med Gunnar Ödman vid rodret på väg in i hamn (foto: Viktor Lundgren)
I den tredje seglingen hade Johan Davidsson och SWE-11 lekstuga med resten av fältet. Oceaner före  alla andra (eller åtminstone ett halvt banben) i mål och ibland undrar man ju hur sjutton dom bär sig åt. Efter diverse strul med spinnakerbommen och en påsegling hade Emil i SWE-64 återigen hittat formen och kunde knipa andraplatsen framför alltid lika välseglande SWE-171 med Frida Olsson. Vi på SWE-15 seglade helt OK och slutade återigen åtta.
Skadelistan efter dagens seglingar är relativt lång; SWE-9 bröt sin spinnakerbom, SWE-53 skörade sin stor och SWE-64 tog in mängder av vatten + ett stort gäng mindre skador och småfix! Men i det stora hela verkar det som om våra 40-åriga båtar klarar rätt tuffa tag!

I totalen har Johan Davidsson och SWE-11 drygat ut sin ledning, men det är fortfarande väldigt jämnt kring andraplatsen. Endast 5 poäng skiljer mellan 2:an Gunnar Ödman och 5:an Emil Sandberg. Spännande fortsättning följer imorgon!

Viktor Lundgren, totalslut storskotare på SWE-15
RESULTAT EFTER 6 RACE