Kolfiberrodret 2020

Vi var totalt hela 7 Smaragder på årets Kolfiberroder. En rejäl ökning från förra året, och då var ändå en båt fast på Åland p g a covid-19. Extra kul att vi hade en båt med tjejer på SWE 209 Johanna och Kim Westerlund kom också med sin nyinförskaffade båt.

Vädret var på sitt allra bästa humör med sol hela racet och vinden blåste stadiga 5-8 m/s. Propagandaväder m a o.

Vi startade kl 14.15 på fredag eftermiddag. Luffa tog starten men Huxflux var snart ikapp. När väl Janne och Lucas på SWE54 Liv hade hunnit få i sig lunchen och starta så kom dom sakta jagande bakifrån dom också. En bit ned på Kanholmsfjärden var Luffa lite snabbare på att sätta spinnakern och tog ledningen igen. Luffa behöll sedan ledningen fram till på morgonen, medan Huxflux och Liv hade en nära kamp hela natten.

Det var en fantastisk natt ute på havet och när det var som mörkast utanför Nassa så var det en mäktig syn att se nära 200 båtar med lanternorna på i natten.

Kl 6 på morgonen smällde tyvärr Luffa på ordentligt i en rundning och Liv och Huxflux gick snabbt upp i ledning igen. Och runt kl. 8 på lördag morgon gick Liv segrande i mål med Huxflux hack i häl.

Stort grattis till Janne och Lucas på Liv som spikade och alla andra tappra shorthand-seglare som tog sig i mål efter den 105 nm långa banan. Efteråt drog vi åt var sitt håll eftersom regatta-middagen var inställd.

Stort tack till Jonas Dolk för fina bilder.