Höstrasta

Spinnakersegling Höstrasta 2017

Igår avslutades ytterligare en härlig kappseglingshelg. Denna gång var det Stockholms Segelsällskap som arrangerade och vi var på Björkfjärden utanför Rastaholm. Sju båtar låg laddade vid startlinjen lördag förmiddag i blyga 3–4 m/s. Molnen hängde tunga över Björken och det kom några regnstänk i början av dagen. Banan var en vanlig kryss-länsbana utan pliktmärke, för att underlätta flytt av märken för arrangören som hade lite dåligt med funktionärer. Banan seglades bara i två varv, vilket både jag och pappa Robert höll på att missa vid varsitt tillfälle. Det blev tre riktigt tajta race där race nummer två utmärkte sig lite extra då båt 1–4 gick i mål inom ungefär 15 sekunder från varandra.

På kvällen var det regattamiddag på Rastaholms värdshus tillsammans med alla andra klasser. Det bjöds på en smaskig buffé och stämningen var mycket hög trots att regnet öste ner där ute i mörkret. Därefter fortsatte festen ut på bryggan och in i en tenderbåt. Vi kan väl säga som så att det blev rätt sent och att det kändes dagen efter och sen inte beröra det mer.

Tove seglar spinnaker Höstrasta 2017Vaknade söndag morgon till strålande sol och mer vind än dagen före. Det var lite svårt att tyda hur mycket vind inne i hamnen men när vi väl kom ut på fjärden så var det nog initialt 8 m/s som sedan avtog något under dagen. Vi var tre båtar som valde att inte hissa spinnakern på första länsen under första racet men när vi närmade oss lärundningen kändes det som att vinden avtog något så därefter blev det att hissa stora blåsan för att inte bli allt för frånåkt. I sista racet fick vi en tjuvstart med enskild återkallelse. Håkan var verkligen het på gröten för när han väl vänt tillbaka och givit oss andra lite försprång så körde han ikapp och om och spikade. Jag fick äran att runda först på första kryssen i samma race vilket kändes riktigt kul.

Den båt jag såg minst av under hela helgen var Anders Grinneby (SWE 196) med besättning som var lite för långt fram hela tiden för att jag skulle se vad som hände runt dem. Men helt klart är att de gjorde ett suveränt jobb och tog hem förstaplatsen. Tvåan och trean fick båda lika många poäng så det var Anders Petterssons (SWE 49) spik i söndagens första race som säkrade andraplatsen framför Robert Nilsson (SWE 47) som blev trea. Vi säger GRATTIS till er alla!

/Elin (SWE 27)

Resultat_Höstrasta_2017