Vikingaregattan 2013 – sett från SWE 12, “Emeraude”

Foto: Håkan Andersson

Årets Vikingaregattan avlöpte i strålande sol och efter lördagens seglingar pratades det om ”propagandaseglingar” och en verkligt fin och spännande helg blev det!

Första seglingen inleddes en aning dramatiskt med en Mälar 30:a som vid första märket försökte tränga sig in från babord när det kom 3 st Smaragder på bredd från styrbord! Det gick inte så bra och SWE-6 träffade henne när hon försökte svänga runt märket. Mälar 30:an bad senare om ursäkt för händelsen, men blev diskvalificerad från första racet.

Foto: Håkan Andersson

Johan Fellbom med SWE-6 var i ledningen när det hände, men tappade lite och slutade trea i första seglingen.  På andra kryssen hittade SWE-155 med Olle Petterson en fin väg upp på högersidan av banan mot märket och kunde segla hem första seglingen med oss på SWE-12 ”Emeraude” som tvåa i mål. Väldigt tight race hela vägen!

Till den andra seglingen hissades ”trikoloren”, flagga T, vilket betydde att det nu var 3 varv som gällde istället. Alla Smaragder utom SWE-6, hade nu spanat in vad Olle gjorde i första racet och 4 av 5 gick nu ut på högerkanten på första kryssen. Vid första rundningen visade det sig att det var vänsterkanten som gällde, solklar ledning för SWE-6, som kunde hålla sin ledning ändå in i mål. SWE-155 seglade upp sig och gick i mål som 2:a och vi på SWE-12 blev 3:a.

Foto: Magnus Enblom

Till tredje seglingen fick vi till helgens bästa start, så pass bra att vi var lite nervösa att vi hade tjuvstartat. Tjuvstartat hade däremot SWE-155 gjort som blev tvungna att vända om! SWE-6 och vi tog nu båda vänsterkanten upp och vi hade en tuff kamp hela vägen runt. SWE-87 med Johan Carstam hade nu också hittat bättre fart än i de 2 första seglingarna och de gick väldigt bra på undanvindarna.  SWE-6 seglade rutinerat och kunde hålla oss på avstånd, men vi var ändå nöjda med vår andraplats. SWE-87 slutade 3:a och SWE-155 kunde knipa fjärdeplatsen precis före SWE-105.

Efter första dagens 3 seglingar ledde SWE-6 med 5 poäng, före SWE-155 som tvåa och SWE-12 som trea, båda 7 p. På fjärde plats SWE-87 och på femte plats SWE-105.

Till sista seglingen på söndagen har vi räknat ut att för att kunna ta andraplatsen från SWE-155 måste vi antingen vinna sista racet eller slå SWE-155 med 2 placeringar. SWE-6 kunde vi dock inte slå. SWE-155 hade däremot en chans att vinna hela tävlingen, men då måste de vinna sista racet.
Startskottet går för sista seglingen och vi kommer iväg…….uruselt! Klart sist av alla! Vi har tänkt oss ut på vänsterkanten, men för att få lite friare vind slår vi istället ut på högerkanten. Till första rundningen har vi gått bra med tanke på starten och rundar som 3:a. På första undanvinden får vi en verklig ”privatare”, SWE-6 ligger en bit till höger och SWE-87 en bit till vänster, men plötsligt gör vi 2 knop mer än båda dom trots att sidoavståndet inte alls är långt!!! Vid första

Johan Fellbom med besättning
Foto: Håkan Andersson

spinnakernedtagningen leder vi knappt med 2 x Johan i hasorna.  Full koncentration ombord nu och vi lyckas hålla alla bakom oss de 2 kvarvarande varven och stor lycka ombord när vi tar helgens första spik!  Kul också att se att de ”nya” i SWE-105 med Håkan Andersson vid rodret seglar väldigt bra, de går i mål som 4:a, men är bara en hårsmån ifrån att ta tredjeplatsen ifrån SWE-87. Återigen är det väldigt tight racing! I och med vår spik i sista seglingen lurar vi SWE-155 på andraplatsen.  Värdiga vinnare av Vikingaregattan 2013 är dock SWE-6 med Johan Fellbom och besättning som seglade suveränt hela helgen!

Se det fullständiga resultatet för Vikingaregattan här och se ställningen i Ostcupen här.

Viktor Lundgren, SWE-12, ”Emeraude”