Segelmakarträff hos UK Syversen

Ett drygt tiotal Smaragdseglare samlades hos UK Syversen för att höra ett intressant föredrag av Mikael Olesen. Första delen handlade om segeltrim, den andra om hur man bygger ett team och den tredje delen om taktik under en bankappsegling.

Mikael berättade bl.a. om hur han var med och vann SM-guld i Smaragd 1988, det här var första gången någon på allvar lutade masten bakåt. Med pedagogiska illustrationer visade han varför man bör göra det på en fockbåt som från början är tänkt att seglas med genua.

När det gäller att bygga sitt team menade Mikael att det är väldigt viktigt att alla ombord går in i en tävling med samma målsättning. Det är också viktigt att fördela ansvaret ombord både före och under tävlingen, så att ägaren inte gör för mycket och för att besättningen ska känna sig mer delaktiga.

När det gällde taktiken på banan så menade Mikael att det är sällan att majoriteten av båtarna har fel (om man är själv på en kant bör man fundera på om det verkligen är rätt) och att många båtar fokuserar hårt på kryssen, men slappnar av på undanvinden. Det får man inte göra eftersom man kan tjäna många placeringar på undanvinden genom att segla aktivt.

Mikael fick också frågan om vi som klass hade något att tjäna på att byta till mera högteknologiska material i våra segel, men svarade att ”svarta segel ser ju coolt ut, men så mycket snabbare går det ju inte” och han tyckte bestämt att vi skulle behålla våra nuvarande regler. Det han dock tyckte att vi borde fundera på var att ändra klassregelns minimala dukvikt för spinnakern, detta för att bättre överensstämma med de standard-dukvikter som finns tillgängliga på marknaden.
/Viktor Lundgren, SWE-12, som gick hem med en segelväska med coola kolfibertrådar!

Ett svar på ”Segelmakarträff hos UK Syversen