Regelträff

I torsdags, den 14/3 hade H-båtförbundet arrangerat en regelträff som vi var inbjudna till. Det var Bengt O Hult som var föredragshållare. Han anses som SSFs regelexpert och har dessutom gett ut böcker i ämnet. En mycket kunnig och pedagogisk man, som höll ett mycket bra föredrag.
Som sammanfattning kan jag konstatera att det egentligen inte är så många regler man måste kunna för att börja kappsegla. SSF har gett ut “nybörjarregler”. Om man inte så insatt i kappseglingsreglerna (KSR), men ändå vill börja kappsegla kommer man ganska långt med dom. Läs nybörjarreglerna här. För oss som hållit på ett tag är det nog en bra idé att läsa igenom regelhäftet en gång till i vinter.
Träffen var väldigt välbesökt. 44 deltagare enligt arrangören, men jag tyckte nog att det kändes som fler. Åtta Smaragdseglare från sex båtar, SWE 31, 73, 79, 105, 114 och 155, var också, enligt deltagarförteckningen, med och representerade oss.  Undrar om det inte var nån mer….

Glöm nu inte trim och taktikträffen på UK, nu på torsdag 21/3.

/Håkan
SWE 105