Rapport från årsmötet

Ett drygt 20-tal medlemmar hade slutit upp på Smaragdförbundets årsmöte på Långholmen. Kul att se de nya ägarna till bl.a. SWE-187, SWE-54 och SWE-185 på årsmötet. Med rutinerade mötesordförande Bruno Skog var mötet avklarat på under en halvtimme.

Förbundets styrelse kommer att se ut som 2012 med Michael Skarped som ordförande, Johanna Lyrstrand som vice ordförande, Allan Wieslander som kassör och Viktor Lundgren som sekreterare. I år kommer styrelsen dessutom att få en nyutnämnd suppleant i Berndt Lindberg.

Förbundets ekonomi är god även om vi gjorde en förlust på lunchpaketen på årets SM.
Efter årsmötet avslöjades nästa års SM arrangör; det kommer att bli Tjörns SS med hemmahamn i Skärhamn som kommer att arrangera 2013 års SM. Tidpunkten kommer att vara v. 32 med tune-up onsdagen den 7/8 och SM-seglingar 8-10/8. Mer information kommer senare!

Det blev också prisutdelning för Smaragdcupen Ost, vinnare av den blev Michael Skarped med besättning.

Efter en korv- och fikapaus ordnad av Magnus Enblom med sambo blev det ett trevligt föredrag av Jesper Sannel från Hydrografica. Jesper visade hur sjökort framställdes förr och hur Hydrografica arbetar idag. Efter flera pedagogiska bilder över hur äldre sjökort kan vara fel är det nog många som kommer att ta ut svängarna lite extra nästa sommar!