Smaragdförbundets Årsmöte

Markus Månsson (Foto: Håkan Andersson)

På Smaragdförbundets årsmöte, i går, valdes Markus Månsson till ny ordförande för förbundet.
Markus stammar från Class of -76 i Sjöfartsmuseets Optimistkurs. Svag för träholkar. Seglade och skötte familjens J18, ek på ek med oregonpinedäck i sådär 25 år, men även en hel del L32.
Han har också handstyrt en Svan 65 över Atlanten.
2007 köpte Markus SWE 109, Malla för att han ville ha en snygg och snabb båt som inte var i trä.
Privat jobbar Markus med media på MPEG Production. Tfn 070 419 36 01.

Ett drygt tjugotal medlemmar slöt upp i Göta SS lokaler på Långholmen i Stockholm för att delta på Smaragdförbundets årsmöte. Efter att ha ätit korv och druckit kaffe vidtog årsmötesförhandlingarna. Därefter förättades prisutdelning för Ostcupen och det informerades om nästa års SM. Nedan följer en kort sammanfattning av årsmötet.

SM 2014
2014 avgörs SM på Sandhamn i KSSS regi. SM går av stapeln vecka 32. Detaljerna är inte helt klara men troligen sker registreringen onsdagen den 6 augusti och seglingarna avgörs torsdag till lördag 7 – 9 augusti. Mer information kommer så fort den finns tillgänglig.
Om det är någon “där ute” som vill vara funktionär under SM, finns det möjlighet att gå Svenska seglarförbundets funktionärsutbildningar kostnadsfritt. Kontakta styrelsen vid intresse.

Magnus Enblom (foto: Håkan Andersson)

Motion om klassregler
Två motioner om ändring av klassreglerna hade kommit in till mötet. Motionerna föredrogs av Tekniska kommitténs ordförande, Magnus Enblom.
Den första gällde sänkning av minimi dukvikten på spinnakern från 40 g till 35 g. Den motionen avslogs.
Den andra gällde att ändra reglerna för materialet i focken. Förslaget var att släppa materialet i focken “fritt”. Den motionen antogs av årsmötet. För att klassregeln skall ändras skall motionen antas ytterligare en gång på ett årsmöte. Det innebär att den nya regeln för materialet i focken kan gälla tidigast till säsongen 2015.

Johan Carstam, Michael Skarped och Johan Fellbom (foto: Håkan Andersson)

Vinnare av Ostcupen
Johan Fällbom med SWE 6, Maskros vann årets Ostcup och förärades förbundets vandringspris. Det var stenhårt i toppen, med “Dusk to Dawn” SWE 87 på andra plats och Viktor Lundgren med SWE 12 på tredje, men med serien 3 – 1 – 6 – 2 -1, kunde Maskros ta hem segern. Det var  Johan Carstam och avgående ordförande Michael Skarped som delade ut priset, en stor halvmodell av Smaragden.
I sammanhanget kan sägas att Per Wretlind vann västcupen.  Grattis Johan och Per! Mycket bra seglat.

Johan Carstam (foto: Håkan Andersson)

Jubileumströjor
Johan Carstam passade på att sälja Jubileumströjor. Tröjorna togs fram till sommarens 40 års jubileum. Det finns fortfarande kvar ett antal tröjor som säljs för 100:- styck. Intresserade kan kontakta Johan C. “Först till kvarn…..”

Gunnar Hansson (foto: Håkan Andersson)

Gunnar Hansson
Årsmötet avslutades med ett föredrag av Gunnar Hansson som är SSF Sailcoach för Stockholmsregionen. Han pratade i huvudsak om vikten av teambuilding och att ha “ordning på grejerna”. Mycket bra och ett stort tack till Gunnar.

Protokoll
Protokollet från årsmötet kommer att läggas ut här på hemsidan så fort det är tillgängligt.

/Webbansvarig