Distanskappseglingen

Mah Jong med två Spinnakrar (foro: Peter Ikonomidis)

När de arton deltagande Smaragderna seglade ut mot startplatsen på lördagen möttes vi av strålande solsken och väldigt svag vind.

Banbeskrivning (foto: Håkan Andersson)

Arrangörerna hade lagt en bana på c:a 11 Nm, men tvingades korta av banan vid Revengegrundet.
Flera av våra “Smaragdess” seglade på de båtar som har mindre rutinerad besättning eller är nybörjare. Johan C seglade med SWE 79, Johan F med SWE 54, Viktor med SWE 187 och Michael med SWE ???. Ingen nämnd och ingen glömd.
Hela arton Smaragder radade upp sig vid startlinjen. Starten blev väldigt tät eftersom det var en förhållandevis kort startlinje och den låg nära land på babordssidan. Sedan spred sig Smaragderna över havet. Några provade vänsterkanten, några högerkanten och några seglade mitt i banan. Vid rundningen av Revengegrundet visade det sig att om man,

Fältet samlar sig före start (foto: Håkan Andersson)

gått extremt långt ut på vänsterkanten hade det lönat sig. SWE 61, Mille Mull med Stefan Bergqvist rundade långt före alla andra och lika överlägsen tvåa var SWE 146, Maybeline, “rattad” av Torsten Svärd. Vid fyren satt det några funktionärer och talade om att banan kortats och att vi skulle gå direkt mot mål. Ett klokt beslut av tävlingsledningen.
Spinnaker på “hemvägen” i fortfarande mycket lätt väder. Fortfarande stor spridning på fältet och vad gör man om man rundar bland de sista? -“Vi måste göra något”, tänkte i alla fall Johan i SWE 17, Mah Jong. Sagt och gjort dom hissade två spinnakrar! (Se bilden överst på sidan.) Regelvidrigt? Jo, men dom blev inte diskade i alla fall:)
61:an och 146:an fanns inget att göra åt men efter en bra “spurt” blev Lars G trea med sin “Oriolekryssare”,

SWE 56, Oriole (foto: Håkan Andersson)

“Oriole” endast tjugo sekunder före Håkan i SWE 105, ZOOM. (För er som inte vet vad en Oriolekryssare är får ni fråga Lars G.)

För att se det fullständiga resultatet kan ni klicka här.

Om några av båtägarna i Fladen på Lökholmen inte visste vad en Smaragd är tror jag i alla fall att de som mötte sex, sju Smaragder som kom seglande “i klump” genom det smala inloppet inte glömmer vår fina båttyp i första taget:)
En fantastisk dag med en rolig opretentiös  kappsegling…..

/Håkan
SWE 105, ZOOM