SM 2023 i Uddevalla 10-13 augusti

Tiden går fort och vi har nu vid midsommar halva seglingssäsongen 2023 bakom oss.

För oss Smaragdseglare närmar sig årets höjdpunkt SM med stormsteg !

Vi firar även 50 års jubileum (båten konstruerades av Lennart Sterner 1973). Vi vill uppmärksamma detta på SM ihop med så många Smaragdseglare som möjligt.

Vi vet att det för dem som inte är så vana kappseglare men ofta med vana i båt och med segling, att det kan finnas en tröskel för att delta i kappseglingar. På SM är det normalt så att det finns några väldigt duktiga seglare som sinsemellan gör upp om pallplatser. Sen finns det ett gäng vana kappseglare i en grupp efter dem och även de som kappseglar för första gången.

Det fungerar väldigt bra eftersom grupperna separeras ganska snart efter start och sedan kappseglar mot de andra i samma grupp. Med grundläggande sjövägsregler och med omdöme (vi är alla vuxna med en medelålder som gör att vi är naturligt lugna) brukar möten mellan båtar och rundningar runt märken lösa sig. De som vill titta på en sammanfattande lathund för kappseglingsreglerna finns den att beställa av seglarförbundet .https://shop.svensksegling.se/sv/articles/2.5.6/guide-till-kappseglingsreglerna-2021-2024

För dem som seglar SM för första gången återbetalas halva anmälningsavgiften till anmäld båt av klassförbundet efter deltagande i seglingarna.

Smaragdförbundet vill på detta sätt stötta nytillkomna kappseglare i syfte att utveckla klassen.

Välkomna till seglingar och samvaro med andra smaragdseglare i en fantastisk miljö i Gustavsberg utanför Uddevalla !

Vi har en egen brygga för de kappseglande båtarna och även aktiviteter efter seglingarna där vi möts.

Kom var med och bli inspirerad av att se hur andra manövrerar på banan eller hur de har löst olika funktioner ombord.

Stephan SWE 151