5 Anledningar att segla Smaragd

1. Båten
Tillhör du kategorin som gillar långa slanka båtar med driv genom vågorna, har du hittat rätt båt. Till skillnad från många moderna båtar behöver du inte ett 6-mannalag för att tygla denna ögonsten. Du seglar henne lätt själv, sittandes nere i lä någon decimeter ovanför vattnet. Båten har anor ifrån den gamla R-regeln, och har många likheter med 5,5:an och 6:an. Ur denna vinkel är hon inte heller helt olik dagens Americas Cup båtar.

2. Kappsegling
Smaragden har haft SM-status i ca 30 år, och inget tyder på att detta kommer förändras. SM är för många ägare årets höjdpunkt, och seglas både på ostkusten, och vartannat år på västkusten. På tävlingarna är stämningen alltid på topp, och på kappseglingsbanan utbyts sällan några hårda ord. På många lys-tävlingar bildar vi egen klass, vilket förstås gör allt så mycket roligare! Några höjdpunkter är Tjörn Runt och Lidingö Runt, där vi ibland kan bli uppåt 15 båtar.

3. Cruising
Skenet bedrar. Trots sitt flushade däck är Smaragden mycket större invändigt än många tror. Med sitt djupa skrov, sover 4 vuxna här utan problem. Visst, ståhöjden är något begränsad, men har man inte lärt sig att sitta ner i en båt? Vid pentryt står man dock utmärkt och lagar mat under sprayhooden. Och med sin sluttande stäv och låga skrov, lägger du lätt till i sköna naturhamnar.

4. Gemenskapen
Smaradförbundet består av en mix av unga och gamla. Stämningen är vänlig och hjälpsam, och som ny i förbundet kommer du snabbt in i gänget. På sommaren ordnas fadderkappseglingar där många erfarenheter och trim byts mellan båtarna. Och på vinterhalvåret anordnas trimkvällar, där vi bjuder in segelmakare som förklarar hur du trimmar Smaragden bäst.

5. Priset
Att köpa en Smaragd är en god investering. Med över trettio år på nacken så får du garanterat igen pengarna när det är dags att sälja. Förbundet anser det viktigt för klassen att hålla segelkostnaderna nere. Storseglet är därför begränsat till dacron, och till skillnad från många andra båtklasser, får du bara ha ett försegel när du seglar entyp, dvs den självslående focken. Och i och med att vi har SM-status, så finns det gott om bättre begagnade segel i omlopp.