Hej Smaragdseglare

SWE19
SWE 19

Nu är det hög tid att anmäla sig till tävlingarna, Sandhamn Open och SM på Broken. Det är alltid svårt med tävlingarna på våren då det är ont om helger och seglingarna ofta krockar.
Tyvärr blev vi tvungna att stryka Saltsjöbadsregattan ur Ostcupen i år, pga att vi var färre än 8 Smaragder, dvs inte blev en egen klass.
Närmaste aktivitet är Smaragdträningarna nu på tisdag 31/5 och torsdag 2/6.
Plats Bosö Idrottscenter på Bosön. Vi samlas kl 17 och kommer du kommunalt kan vi ordna skjuts från Ropsten.
Maila eller ring i så fall markus@mpeg.se
070 491 36 01

Gunnar Hansson, legendarisk seglingscoach från SSF Stockholm kommer att lära oss allt han kan och resten lär vi honom. Det är ett ypperligt tillfälle att prova andras Smaragder och få praktiska råd för att trimma den egna båten på bästa sätt.
Vi byter båtar/gastar med varandra och försöker bli bättre tillsammans.
Kommer du med båt så får den ligga vid bryggan gratis hela veckan -från söndag till söndag på betongbryggan.

KrogarnSandhamn Open är en uppskattad tävling där vi brukar vara 8-10 Smaragder och vi seglar i egen klass. Buskul helt enkelt och en bra uppvärmning till sommarens seglingar och SM. Den ingår även i Ostcupen. Vi gör nu en seriös satsning att få ihop ett startfält. Senaste anmälningsdag till ordinarie pris är nästa söndag 5/6 men det går att anmäla sig ända till 11/6. Anmälan görs här.
SM
Allra viktigast är SM! I år är det extra viktigt eftersom vi var färre än 15 båtar förra året, vilket gör att vi måste vara minst femton i år för att behålla SM-statusen.
I dagsläget är vi 15 föranmälda båtar men det faller alltid ifrån någon av olika skäl så vi behöver verkligen att alla som vill och kan anmäler sig.
SM går på Broken utanför Nyköping. Man kan lätt komma dit landvägen, parkering finns och det går en passbåt ut till ön efter behov.
lgkArrangemanget är ovanligt bra i år. Broken är en välutrustad Klubbholme och NYSS har ordnat med möjlighet att beställa färdiga frukostar och ett Hamburgertält för aftersail med Pub.
Allt till humana priser hos ett mycket trevligt segelsällskap.
Vi har i år ovanligt många gastplatser lediga så har du inte egen båt finns garanterat behov av en gast på en annan båt.
Det finns även tävlingssegel att låna om dina töj är gamla.
Vi kommer att samla ett gäng båtar som tävlar dit på tisdagen.
Efter samling i lämplig vik några timmar norröver startar vi gemensamt och ser vem som kommer först.
Missa inte detta SM -det kommer att bli super trevligt.
Mer info https://www.smaragdforbundet.se
Inbjudan/Anmälan http://www.nyss.nu/wp-content/uploads/Inbjudan-SM-Rival-22-Smaragd-M30-2016.pdf
Sista anmälningsdag är den 6/6! Det kommer dock att vara möjligt att anmäla sig även efter 6/6.
Har du inte tävlat i SM tidigare betalar Smaragdförbundet halva anmälningsavgiften i efterhand.

Nytt för i år är att SSF kräver att Ansvarig ombord (rorsman) är en licensierad seglare.
Det betyder att man anmäler/skriver upp sig på en hemsida och betalar några kronor till SSF:

Vi återkommer med höstens program i ett senare mail, men sikta på Gäddisregattan och Höstrasta.
Hälsningar

Markus Månsson