Vad är ett Smaragd SM?

IMG_1048Vi som jobbar med SM har satt målet till 25 – 27 deltagande båtar, så nu vill vi att du kommer du också.

I första hand är ett Smaragd SM ett socialt evenemang där vi som tillhör Smaragdfolket träffas, snackar segling och umgås på ett unikt otvunget sätt. Det blir after-sail-träffar på kvällarna, vi skall försöka hinna med en kväll med “öppen båt” och på lördag avslutar vi med en regattamiddag. Klädsel är ”sail-casual”.

I andra hand är ett Smaragd-SM ett tillfälle där vi utbyter erfarenheter om Smaragdsegling, trim och teknik. Ofta ges det tillfälle för de mindre kappseglingsvana att få råd och dåd från de mest erfarna. Du kan kanske till och med få ”hands-on-hjälp” med trimmet ombord.

Först i tredje hand är ett Smaragd-SM årets höjdpunkt för oss som gillar kappsegling. Det slår till och med Volvo SmaragdOcean Race tycker vi. Jag har seglat SM på Ostkusten, de senaste två gångerna och startfältet har alltid innehållit såväl elitkappseglare som cruisingseglare och förstagångsdeltagare. Jag själv hade haft min Smaragd i sex veckor före SM, men”rekordet” var två veckor. Spinnakern var så dålig att den inte ens gick att använda som lakan och fock fick jag låna ihop en gammal stackare. Ingen kommer undan med ursäkten ”jag är inte tillräckligt bra” eller “jag har för dåliga segel”.

Vårt mål för årets SM är att bli 25 – 27 båtar. Det har vi varit de senaste gångerna, här på ostkusten.

Välkommen till Smaragd-SM 2016, på Broken.

/Håkan
SWE 105