Anmäl dig till SM!

Hej du som tillhör Smaragdfolket – GKSS har förlängt tiden för ordinarie anmälningstid  för vårt SM i Marstrand, till onsdagen den 15 juli.

Du kommer väl?

När vi summerar våra rundringningar till smaragdägare är det minst 15 stycken som avser att delta. Två båtar har bokat transport från Ostkusten vilket är riktigt kul.
Sjö- och landsättning kan ske i Rönnäng där det finns tillgång till truck, mobilkran för mastning samt båtplats för 4 – 5 Smaragder. Ring och/eller maila mig, Lars W Gustavsson när ni vet vilken dag ni kommer. Mobil. 070 – 622 53 00, mail. larsw@alfagus.se
Vi som jobbar med SM har satt målet till 20 deltagande båtar, så nu vill vi att du kommer du också.

DSC_6708Vad är ett Smaragd-SM?
I första hand är det ett socialt evenemang där vi som tillhör Smaragdfolket träffas, snackar segling och umgås på ett unikt otvunget sätt. Det blir after-sail-träffar på kvällarna och på lördag avslutar vi med en regattamiddag, klädsel ”sail-casual”.

I andra hand är ett Smaragd-SM ett tillfälle där vi utbyter erfarenheter om Smaragdsegling, trim och teknik. Ofta ges det tillfälle för de mindre kappseglingsvana att få råd och dåd från de mest erfarna, till och med kan du kanske få ”hands-on-hjälp” med trimmet ombord.

Först i tredje hand är ett Smaragd-SM årets höjdpunkt för oss som gillar kappsegling, det slår till och med Volvo Ocean Race tycker jag. Jag har seglat SM de senaste fyra åren och startfältet har alltid innehållit såväl elitkappseglare som cruisingseglare och förstagångsdeltagare. Ingen kommer undan med ursäkten ”jag är inte tillräckligt bra”.

SmaragdVi behöver bli femton!
Varför femton? Smaragd-SM är sanktionerat av Svenska Seglarförbundet. För att få behålla SM-status kräver förbundet av vår klass att vi minst skall vara femton startande båtar i tävlingen, representerande minst två distriktsförbund. Om inte, så kan vi bli ursäktade ett år men inte två år i följd, Distriktsrepresentationen gäller varje år. Inte helt lätt något dera, speciellt med tanke på att förbundet slagit ihop nästan hela västkusten till ett distrikt.

Utsträckt anmälningstid!

Vi har idag pratat med Kerstin Holmberg, vår tävlingsledare och  GKSS utsträcker vår anmälningstid till den 5 juli kl. 24:00. Därefter återstår bara efteranmälan och betalning vid registreringen, plus 500:- i efter­anmälnings­­avgift.

Välkommen till Smaragd-SM och GKSS i Marstrand – här är länken:

Bästa hälsningar från SM-teamet
Magnus Olsson
Stephan Wilck
Emil Sandberg
Lars W Gustavsson, som du når på 070 – 622 53 00 om du har frågor eller något du vill berätta.