Tingeling 2 har fått nya ägare

Familjen Nilsson: Johanna, elin, farmor Anita, pappa Robert, farfar Åke, mamma Charlotta och broder Lars med sambon Felicia Sjödin. (Foto: Allan Wieslander)
Familjen Nilsson: Johanna, Elin, farmor Anita, pappa Robert, farfar Åke, mamma Charlotta och broder Lars med sambon Felicia Sjödin. (Foto: Allan Wieslander)

Jag träffade två glada och stolta, nya ägare, till “Tingeling 2”, SWE 27 till lunch på Rastaholms Världshus efter att dom seglat “Höstrasta” nu i söndags”.
Systrarna Elin, 29 och Johanna, 27 är mer eller mindre uppväxta i en Smaragd. När dom var små seglade dom på somrarna med farfar Åke och farmor Anita, i deras Smaragd “Sans Rival” SWE 76, till föräldrarna fick semester och då avlöstes farfar och farmor, medan tjejerna var kvar ombord. -“Vi borde väl blivit avskräckta då, men det blev vi inte” säger Johanna med ett leende.
1999 köpte föräldrarna också en Smaragd, SWE 47, “Donna”. Så nu har familjen tre Smaragder i tre generationer. Det måste väl vara något slags rekord? Men kanske räcker det inte med det för det finns en bror också, Lars. -“Men har lutar mer åt Safir”, säger Johanna. Vi får väl se, kanske blir det fyra Smaragder i familjen.
Robert berättar att döttrarna alltid föredragit Smaragden framför t.ex. e-jolle eftersom dom tycker att man blir för utlämnad åt sig själv i en enmansbåt. -“Det är mycket roligare när man kan dela ansvaret”, säger Elin.
Det är inga nybörjare jag träffar. Både Elin och Johanna har gastat år pappa Robert sedan dom var i femtonårsåldern. Erfarna Smaragdseglare fast dom inte fyllt trettio än!

SWE 27, "Tingeling 2". (Foto: Håkan Andersson)
SWE 27, “Tingeling 2”. (Foto: Håkan Andersson)

När jag träffar dom har dom precis seglat “Höstrasta” och placerat sig som åtta av nio båtar, med en sjätteplats som bästa resultat.  Det känns inte som om dom är helt nöjda med det, fast det är första gången dom seglar båten förutom en kort kvällsrunda. Jag tror att dom vill vinna. Helt säkert, blir tjejerna “farliga” framöver.
Ambitionen är det inte heller något fel på. På frågan om vad målet med kappseglandet i den nya båten kommer att bli, svarar dom att dom tänker segla med tjejbesättning och -“att bli bäst och vinna SM”. Elin fyller i med att det är viktigt att slå pappa också. Rekrytering av besättning till nästa säsong pågår.
Tjejerna menar att dom har tiden framför sig. -“Om vi håller på i trettio år är vi ju väldigt erfarna och många av dom riktigt duktiga har ju hunnit sluta”, skämtar dom.
Robert har haft några års uppehåll i kappseglandet men blir ju “tvungen” att återuppta det nu. Även han har börjat rekrytera besättning, till nästa säsong.
-“Vi hoppas också att vi kan inspirera andra yngre seglare, både killar och tjejer, att köpa Smaragder och att börja med bankappsegling”, avslutar Elin och Johanna.
Vi i Smaragdförbundet välkomnar givetvis två nya båtar till Ostcupen nästa år och önskar dessa glada och positiva tjejer lycka till med sitt kappseglande!
Och varför inte, några fler ungdomar som vågar anta utmaningen från “Tingeling 2”?

/Håkan Andersson
Webansvarig