Grattis Bengt Appelqvist, SWE-202

SWE-202, ”Embla” utanför Falkenberg. (Foto: Michael Axborn)

Smaragdförbundet har kanske en tendens att i första hand berätta vad som händer i Stockholm och i andra hand Göteborg, men sen ingenting om vad som händer i resten av landet. Men faktum är att det seglas och kappseglas Smaragd på en hel massa andra ställen; i både sjöar och runtom Sveriges långa kust!
I Falkenberg t.ex. seglar Bengt Appelqvist SWE-202 ”Embla” och det gör han framgångsrikt också! I Falkenbergs onsdagskappseglingar segrade han överlägset i cupen där ca: 20 båtar deltog i någon av de 11 seglingarna från maj till augusti.
Bengt med besättning ställde också upp i den lokala SRS-tävlingen Marsten Runt i höstas och blev 6:a, bl.a. slagen av Smaragd SWE-128 med Petter Norrgren vid rodret som blev 2:a. Petter hade seglat upp till Falkenberg från Halmstad där han har hemmahamn!
Jag ringde upp Bengt och frågade om det inte var dags att ställa upp på SM snart och då svarade han att de håller på och seglar ihop en besättning just nu och att man kanske i framtiden skulle komma att ställa upp på SM. Man ska också försöka att ta sig upp till Göteborg och lyssna på Johan Davidssons föredrag den 13/3 på Långedrags SS.

/Viktor Lundgren, SWE-12
sekreterare i Smaragdförbundet

P.S.
Kappseglar du någonstans ute i landet med din Smaragd, skicka gärna in en rad om detta till förbundet!
D.S.