Sommarens aktiviteter

Smaragdförbundet har en klar intention att öka kappseglandet. Vi vill få med så många som möjligt på våra seglingar. Därför välkomnar vi alla nybörjare och ger den hjälp och det stöd, som ni behöver, till er som inte kappseglat så mycket förut men som är sugna på att vara med. Är du sugen, men inte riktigt törs ta steget och känner att du vill prata med någon först? Ring (eller maila) någon i styrelsen. Är man med på SM för första gången får man till och med tillbaka halva anmälningsavgiften.

För att förbundet ska kunna planera och agera inför våra kappseglingar är föranmälan viktig. Föranmälan sänder även ett budskap till andra båtar som föder att det kommer fler båtar på kappseglingar där många är föranmälda.

Statusen idag är att föranmälan på ostkusten är relativt god, men vi skulle vilja att fler som vi vet planerar att vara med också föranmäler sig, särskilt till  Saltjöbadsregattan och  Oktoberpokalen där vi  har krav på oss från arrangören att vara minst 8 respektive 10 båtar.

Väskustgruppen skulle vilja se att man faktiskt börjar använda föranmälan som ett verktyg, och uppmanar till föranmälan både till SM och Cupen.

I år arrangeras en Jubielumsregatta på Ostkusten, där det kanske inte är själva kappseglandet som är det viktigaste utan firandet av 40-års Jubileet av vår fantastiska båtmodell och gemenskapen bland oss Smaragdseglare. Här önskar vi se att inte bara kappseglare som är vana vid att göra föranmälan gör det utan även alla härligt semesterseglande smaragder som visar upp sin fina båt i vår skärgård.

Så tveka inte! Kom med och kappsegla vi har jättekul på våra evenemang. Kom till skott och föranmäl dig till några av sommarens seglingar och trevliga arrangemang.

Hälsningar
 Johan