Smaragdcupen Ost, 2013

I år ville vi prova ett annat upplägg på Ostcupen och därför tillsattes en grupp (bestående av Johan Carstam, Johan Fellbom och Håkan Anderson) som har jobbat mycket med att ta fram en ny cup för i år. Man har lyssnat med de som kappseglar mycket och bestämt att alla delseglingar i cupen kommer att vara bankappseglingar i år. Syftet med det är att stärka kappseglingsmomentet och att försöka öka antalet deltagare. Målet är minst 8 – 10 deltagare på varje regatta. Det långsiktiga målet är att ytterligare höja Smaragdklassens status inom både entypssegling och som attraktiv båttyp.

Dessutom fyller Smaragden 40 år i år och det kommer att firas med en speciell Jubileumsregatta i juli. Det blir en långhelg med en kappsegling som kommer att ingå i cupen (Fr + Sö), men också en mer familjebetonad kappsegling under lördagen med efterföljande festligheter i land.

Förbundet ordnar även i år två träningstillfällen med instruktör på Trälhavet 10 och 12/6. För de som inte har sin båt i närheten finns det möjlighet att lägga båten vid brygga från helgen innan till helgen efter vi kör seglingarna, vilket innebär att man kan ligga kvar vid bryggan till lördagen och gå direkt till Ekholmen (c:a en timmes gångtid) där Vikingaregattan seglas helgen efter träningarna. Föranmäl dig gärna redan nu.

En trist nyhet för alla Mälarbåtar är att Danvikstullsbron kommer att hållas stängd hela sommaren. P.g.a. detta har vi därför i år strukit SSS Höstregatta ur cupen eftersom det kommer att bli svårt för båtar i Saltsjön att hinna in i Mälaren på en helg.

I skrivande stund är 4 seglingar av 5 bestämda för Ostcupen, vi hoppas kunna bestämma den femte seglingen väldigt snart! Kalendern för Ostcupen 2013 kan du se under menyn Kappsegling/Ostkusten eller klicka här.

Gå gärna in och föranmäl er till de tävlingar och arrangemang som ni kommer till. Det är jättebra för oss i styrelsen att veta, speciellt gäller detta Saltsjöbadsregattan där vi måste få ihop minst 8 båtar för att få starta! Och det är kul att se vilka som tänker komma på de olika regattorna.

Viktor Lundgren
sekreterare