Hermanö Runt 2012

Vi fick uppleva en väldigt trevlig segling i Lördags.

Hermanö Runt 2012 med 55 båtar i mål seglades en fin sommardag med 6-8m/s från SV och fullt med båtar i flera led på morgonen i Hällevikstrand inför skepparmötet.
Det varnades för grund, tider synkades kaffe, bananer och bullar intogs samtidigt som man ’tjötade’ lite. Upp i rännan och starttider för vind mer än 7 m/s var det som gällde.

På båten justerades toppvanten för vind och ventilerna tätades för att slippa läckage från brytande sjöar. Vi var redo!
Laddys fot räddade en annan båt från smaragdens isbrytarstäv när vi la ut – tack!

Lite sena i starten så inga problem med båten som startade samtidigt och ’grosshandlade sig in’. Slog upp för att komma fria och fick segla i störd vind för en stor båt som ännu inte startat nästan upp till Danholmen. Ut genom gattet i grov sjö och ut mot Buskärs berg kunde vi segla helt fritt och med god fart genom vågorna. Lite mer motsjö på ena bogen och mer från sidan på den andra.

Slog runt märket och satte kurs mot Oxskärs fyr. Diskuterade lite och satte sedan spinnackern. Brant men med lite slack i storen hyffsad balans. Jakob skotade och Laddy winchade både lovart och lä gaj. Fin slör genom rännan med mycket båtar men samtidigt bra tydligt sammarbete med alla semesterbåtar. Ut ur rännan vid det västra trånga gattet. Stark nordlig ström. Rosa J97 gennacker tog in på oss. Tog ner spinackern vid Gullholmen innan lovningen åt NV.

Tog ut svängen vid rundning vid Silleskär ihop med annan båt och begärde ’plats för land’ strax efter vid SiIleskär. Vilken regel är tillämplig för en upphinnande lovartsbåt som begär begär plats för land? Vilken regel syftar man på när svaret på begäran är ’det visste du när du stack in näsan där’? Måste en upphinnande lovartsbåt slacka i skoten och gå akter om alternativt acceptera att segla i störd vind i lä? Jag är osäker. Hur bra koll har man/skall man ha på vindriktning, skiften och ny kurs innan rundningen när man planerar manövern? Jag hade det inte denna gång.

Vi slog oss fria från den andra båten och gick på nytt på en kryss ut i gropig sjö. Kom för BB och slog i lä om J97 ’Jesus’ för att sedan lite tidigt slå tillbaka ut BB och bakom J97’an. Seglade sedan helt fritt ut förbi fyren och ner ut efter Hermanö utan att gå nära stranden. Började dra oss ut mot västmärket och rundade tätt runt bojen. Många båtar hade seglat förbi layline och halvvindade mot märket norrifrån. Vi hade plockat många båtar på kryssen ut. Det lönar sig att styra koncentrerat i gropig sjö. Trimmade om och styrde ganska rakt mot Måseskär fyr. En IOD i lä annars alla i lovart. J111 BLUR gick som förra året i en kraftig underbåge bakom oss. Kan det verkligen löna sig att gå så lång väg för att komma ur strömmen? J111’an gick snabbt förbi oss i lä och väldigt nära Måseskär. Gjorde en imponerande sättning av en otroligt stor genacker.

Jakob blev sjösjuk i korssjön vid Måseskär fyr när han trimmade storen och drog om gajarna. Repade sig otroligt snabbt och trimmade sedan spinnackerskotet så att vi kunde parera för en Express som lovade lite. Vi fick en fin surf och var förbi direkt. Många stora båtar gick om oss i samband med rundningen vid Måseskär. Gjorde en riktigt försiktig rundning med en långsam gipp och succesiv loving på ny kurs mot Kärringöns ostmärke.

En Melges 24 surfade förbi tätt i lovart, med mer folk ombord hade jag nog försvarat lovartsidan. Fortsatt mot ostpricken kunde vi segla helt fria. Efter rundning och upp mot mållinjen var vi lite för långt bakom och i lä om en Cumulus för att kunna göra annat än att styra rakt mot mål.

Tog ner seglen och blev besvikna på att inte hitta någon båtplats till ’aftersail’ och prisutdelning. Gick istället mot Hällevikstrand ihop med en vacker 65 år gammal träbåt och vi kunde lägga till vid samma plats som vi lämnat på morgonen.

Kvällen blev kanon och en 16 plats totalt och femma i mellanklassen känns som ett bra resultat.