SM rapport från Allan på SWE 22

SM 2021 blev ännu ett blåsigt SM och otroligt jämt i toppen med 18 startande båtar.

Något som blev tydligt i år är att båtarna är väldigt jämna på västkusten så det går inte att skylla på båten om man halkar efter.

En annan rolig trend är flera unga besättningar som vågar ta plats. Vi var den självklara gubbbåten där alla hade vit skägg/skäggstubb.

SS Fram har en fin anläggning och Rotundan ger det hela en speciell atmosfär. Funktionärerna var väldigt engagerade och positiva.

Det blev ett väldigt trevligt SM även om vi på Emerald bara seglade en dag.

Förberedelser

På tisdagen tvättade vi av botten på båten och vi var inte ensamma, Mamalamm låg uppe på kajen när vi kom och efter oss skulle Älvan fixa botten och fler var inbokade.

Vi seglade upp på onsdagen till Framnäs och tränade lite efter att ha plockat upp Hasse och FiskarBengt, båda Finnjolleseglare och Hasse hade gastat på Emerald på 90-talet.

Torsdag – TuneUp

På torsdagen var det registrering och TuneUp. Nu började märkas att SM var på gång, allt fler båtar dök upp och vi var 15 båtar på TuneUp. Vi seglade ner en lång bana med start vid Framnäs som gick till Danafjorden och tillbaka.

Fredag – Racedag 1

Perfekt smaragdvind ca 7 m/s med väldigt jämna seglingar, det var tydligt att det inte är båtarna som avgör vem som vinner. Efter dag 1 var det Älvan som ledde men med bara en spik. Det blev tydligt att det var tre båtar som skulle göra upp om SM-tecknet med en fjärde båt som dark horse. Båtarna som skulle slåss var Älvan, Berylla (nr. 63) och Elma. Monkelusa började fint och såg stark ut, Erik Waller vann SM 2008 med 127:an.

Hur gick det för oss? Vi hade en brant kurva och fick inte rätt höjd men på sista racet ändrade vi skotpunkten för focken och nu började vi hänga med. Storen var fortfarande för platt enligt mitt tycke.

Väl i hamn var det grillafton och det bjöds på hamburgare. Det var trevlig och alla tänkte redan på nästa dags seglingar och hur man skulle förbättra sig.

Lördag – Racedag 2

Vi bodde i FiskarBengts stuga på Brännö och såg på morgonen hur flaggorna piskade i vinden. Prognosen var 12 m/s med 17 m/s i byarna. Då vi inte var tillräckligt samkörda bestämde vi oss för att inte starta. Flera båtar fick problem med saker som gick sönder. Det blev bara två seglingar då vinden fortsatte att öka. Anders och jag seglade tillbaks Emerald för bara focken och snittade ca 7 knop. När jag skulle ta ned focken fick jag gå ned på knä på däck för att bärga focken då jag först höll på att åka i med focken.

Efter dag två var det Berylla som ledde på att de hade en spik mer än Älvan.

På kvällen var det Regattamiddag i Rotundan där man satt a la corona, 8 pers per bord dvs  2 besättningar per bord. Det var en trevlig middag med en god buffé.

Söndag – Racedag 3

Medan vi återställde Emerald till en campingbåt fortsatte kampen i den hårda vinden.

Starten blev uppskjuten så vi förstod att det blåste även uppe vid Björnlanda. På Saltholmen tjöt det om riggarna. Jag åkte upp mot Björkö på eftermiddagen för att hämta upp Johan Skog som seglat med Ariel.

Två seglingar blev det men någon typ av missförstånd bör det ha varit då Skidbladner åkte in till hamn och bara körde en segling.

I kampen om SM-guldet segrade Elma då de vann sista seglingen och Älvan kom trea. Elma och Älvan hade samma poäng men Elma hade en spik mer- Berylla kom på bronsplats på en poäng mindre.

Poängserien visar på dramatiken 11, 11, 12  sedan fjärde båten Monkelusa på 23 poäng.

Vera seglade starkt trots brist på gastar och kom på en femte plats.

/ Allan Wieslander som gastade på SWE 22, Emerald.