Styrelse 2014

Ordförande: Markus Månsson
Markus stammar från Class of -76 i Sjöfartsmuseets Optimistkurs. Svag för träholkar. Seglade och skötte familjens J18 Ek på Ek med Oregonpinedäck i sådär 25år men även en hel del L32.
Har handstyrt Svan65 över Atlanten.
Köpte 109:an Malla 2007 för att han ville ha en snygg och snabb båt som inte var i trä.
Privat jobbar Markus med media på MPEG Production. Tfn 070 491 36 01.  Email: markus@mpeg.se

Vice Ordförande: Johanna Lyrstrand
Johanna har bokstavligen talat seglat Smaragd ända sedan hon föddes för 28 år sedan. Hennes pappa Thord byggde Smaragd nr 53 och nuförtiden är det Johanna som tillsammans med sin bror Andreas har övertagit båten. Förutom Smaragd så har Johanna seglat Optimist och mycket E-jolle. Seglingen har alltid varit ett stort intresse och därför valde hon att gå seglarlinjen i Stenungssund och hon har även bl.a. seglat ihop med matchracingesset Anna Kjellberg. När hon inte seglar så jobbar hon på en speditionsfirma samtidigt som hon pluggar deltid på IHM. Email: jlyrstrand@gmail.com

Kassör: Allan Wieslander
När 43-årige Allan växte upp så hade hans föräldrar en Skärgårds 95:a och han har även seglat både M22 och folkbåt, så Allan kan det här med att slipa och fernissa.
Föräldrarna skaffade sig en Smaragd 1997, SWE-25, och Allan övertog den 2001. På dagarna arbetar han på en bank och det kan ju vara lämpligt när man har hand om förbundets ekonomi, vilket han gjort med den äran sen 2008. Tfn: 070-659 88 19 Email: allan.25@spray.se
Sekreterare: Viktor Lundgren
Viktor föddes för 44 år sedan i Stockholm, men växte upp i Västerås. Där hade föräldrarna en avstadens fulaste båtar, en blåflammig Arabesque 30, och Viktor svor på att alltid segla vackra båtar när han blev vuxen. Innan Smaragden, SWE-12, som han köpte 2010 seglade han bl.a. en Carrera Helmsman och en 806:a. Viktor har eget företag och arbetar med avfuktare.
Tfn: 070-868 00 70 Email: viktor.lundgren67@gmail.com

Suppleant: Berndt Lindberg

Berndt tillhör Smaragdveteranerna ochblev segelbiten redan i 20-årsåldern på Lake Ontario i Kanada och ville sedan ha en så välseglande båt som möjligt. År 1976 föll valet på smaragd nr 19 och fortfarande anser han att valet blev precis rätt. Har semesterseglat flitigt mellan Höga Kusten och Kalmar Sund och det blir alltid några kappseglingar per säsong. Drömmer om att åka Vasaloppet. Berndt är till hälften pensionär och till hälften beräkningsingenjör på Dekra Industrial. Tfn: 070-687 58 93 Email: berndt.a.lindberg@gmail.com

Ordförande Tekniska kommittén: Magnus Enblom
Magnus har hunnit bli 48 år gammal och arbetar som projektledare på Trafikverket med Norra Länken. Efter att tidigare ha haft en träfolka och därefter en Senorita Helmsman så köpte Magnus och hans fru Smaragd nr 31. Båten har under åren genomgått en upprustning och bl.a. blivit omlackerad i en vacker blå färg. Ganska snabbt efter att de köpte båten 2005 blev Magnus engagerad i både förbundet och kappseglandet. Tfn: 070-6522445 Email: magnus.smaragd@gmail.com

“SM-general”: Martin Fhölenhag
Martin är en 37-årig f.d. träbåtskramare som har haft både en M22:a och en A22:a, men som ville ha något mera beboeligt som han ändå kunde kappsegla med på lika villkor. SWE-91 köpte han 2008 i Kalmar och båten hade tidigare varit med och seglat SM. Martin är en händig kille som arbetar som projektledare på ett byggkonsultföretag, men han uppskattar ändå att han nuförtiden kan lägga mer tid på att segla och mindre tid på att mecka med båten. Tfn: 073-987 23 65 Email: martin.fholenhag@gmail.com

Tekniska kommittén: Emil Sandberg
För de flesta Smaragd-seglare behöver väl knappast Emil presenteras. Han har verkligen varit med från början och ända sedan 1974 har han seglat Smaragd. Först ägde han båt nr 6 och nuförtiden ser vi honom i SWE-64 (oftast långt framför alla andra). Innan Smaragdtiden seglade Emil olika 5.5:or och dessförinnan en Trollunge. Emil är pensionerad geotekniker, men han har också arbetat med båttillbehör, chansen är mycket stor att Emil har levererat din fockskena. Tfn: 070-662 83 60. Email: emil.sandberg2@telia.com

Tekniska kommittén: Johan Skoog, SWE 17 Mah Jong
Johan Skog 42 år. Jobbar som matematiklärare i grundskolan. Har seglat smaragd SWE 17 Mah Jong, sedan 1981 då pappa Bruno köpte sin båt.
Har semesterseglat mycket smaragd med familjen och har, sedan pappa Bruno slutat kappsegla, blivit skeppare istället för gast. Gillar fotboll i allmänhet och Bajen i synnerhet.
Tel: 070-480 60 02 Email: smguld2001@comhem.se

Revisor: Bruno Skoog, SWE 17 Mah Jong
Bruno, nyligen fyllda 70 år, har seglat sin smaragd SWE-17, Mah Jong, sedan 1981. Har varit engagerad i smaragdförbundet under flera av sina Smaragdår.
Till vardags är Bruno pensionär. Har stor passion för vatten även på vintern – långfärdsskridkoåkning.
Tel: 070-666 26 97 Email: bbskog@comhem.se

Revisor & valberedning: Johan Fellbom, SWE 6
 Tfn: 070-866 55 45. Email: johan.fellbom@x3mtool.se

Valberedning: Lars W Gustavsson, SWE 199 Tilda
Började segla i en bohuseka i 10-årsåldern men efter några år blev det Trissjolle för hela slanten. Var med och startade Trissjolleförbundet, har ett SM-brons och arrangerade Triss-SM i Tjuvkil för ”hundra år sedan”.
Seglade Finnjolle och for land och rike runt i ungdomsåren. Efter ett antal olika segel och motorbåtar och ett dussintal olika bostadsorter återvände hustrun och jag till Västkusten och fick möjlighet att köpa drömbåten 2010 – en Smaragd.
Hittade ”min” båt i Siljan, Leksand – redan klar med elmotor och i hyfsat skick. Första kappseglingen på 40 år blev SM i Lysekil 2011. Vi kom sist, men först bland båtarna med crusingsegel.
Har flottans äldsta besättning – på tre man under SM 2013 var vi 201 år tillsamman = 67 år i snitt.
Måtto: Först i starten – men inte alltid sist i mål! Tfn: 070 622 53 00. Email:larsw@alfagus.se

Webansvarig: Håkan Andersson
Håkan är en riktig rookie i samanhanget. Han köpte sin Smaragd, SWE 105 i juli 2012. I augusti seglade han sitt första SM. Håkans seglarkarriär började med en Stortriss på 70-talet, fortsatte med en R6:a på 80-talet och efter 19 båtfria år med en Maxi 77 på 2000-talet. När han inte seglar driver Håkan ett taxiåkeri för Taxi Stockholm. Han är också en regelbunden bloggare på sin blogg www.Smaragdzoom.blogg.se som handlar om honom och hans Smaragd. Tfn: 070 – 593 61 95. Email: hakan@hakana.se